Wat is pesten? Wat is plagen?
De meest gebruikte definitie van pesten benadrukt drie basiskenmerken:
- Pesten
gebeurt telkens opnieuw tegen dezelfde persoon (stelselmatig).
- Bij
pesten is er sprake van ongelijkheid (in macht, kracht of sociale
status).
- Pesten gebeurt
met opzet.
Pesten is een
groepsproces
Pesten gebeurt niet alleen tussen pesters en slachtoffers; er zijn meer leerlingen
bij betrokken. Pesten is dus een groepsproces. In een pestsituatie zijn er zes
rollen:
1. Slachtoffer: degene die wordt gepest.
2. Pester: degene die begint met pesten.
3. Assistent: degene die niet zelf begint met pesten, maar gaat
meedoen zodra iemand anders begonnen is. De assistent helpt de pester.
4. Versterker: degene die niet zelf pest, maar wel lacht om de
pester of hem/haar aanmoedigt. De versterker geeft de pester het gevoel dat het
pesten leuk of grappig is.
5. Verdediger: degene die het slachtoffer helpt, bijvoorbeeld
door te zeggen dat de pester moet ophouden of door het pesten bij de docent te
rapporteren.
6. Buitenstaander: degene die meestal wel weet dat er gepest
wordt, maar zich er niet mee bemoeit. Dit kan het slachtoffer het gevoel geven
dat de buitenstaander het niet zo erg vindt dat er gepest wordt. Daarnaast kan
de pester het gevoel krijgen dat zijn/haar gedrag acceptabel is.
Belangrijk is dat deze rollen niet vaststaan, maar per situatie of
gedurende het schooljaar kunnen veranderen.
Wat is plagen?
Het is een vraag die vaak wordt gesteld: wat is het
verschil tussen pesten en plagen? Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig,
want het onderscheid tussen plagen en pesten is soms moeilijk te
maken. Over het algemeen vindt plagen incidenteel plaats en zijn bij plagen
beide partijen aan elkaar gewaagd of zelfs vrienden van elkaar.
- Plagen gebeurt af en toe en tussen verschillende personen.
- Bij plagen is ongelijkheid niet of veel minder aanwezig en zijn
kinderen ongeveer even sterk.
Bron: Kivaschool