Beste leerling van Havo 4 en Havo 5,
Waarom in H4 geen werkweek? Atheneum 5 en andere scholen hebben die toch ook?
Die vraag krijg ik van leerlingen, ouders en docenten. Hieronder een verklaring:
Waarom in H4 geen werkweek? Atheneum 5 en andere scholen hebben die toch ook?
Die vraag krijg ik van leerlingen, ouders en docenten. Hieronder een verklaring:
Tot voor een jaar of vijf hadden we ook in Havo 4 een werkweek. Waarom nu niet meer.
Mijn verhaal hieronder lijkt negatief, maar zo is het niet bedoeld. Ik ben jaren mee geweest als begeleider en vond het zo leuk en boeiend. Ik zoek nog steeds naar mogelijkheden. Een PWS-groepje heeft onderzocht in hoeverre de onderstaande problematiek kan worden opgelost. Daaraan heb ik van harte meegewerkt.
1. Havo 4 is te groot. Nu 216, misschien volgend jaar nog een stukje groter. Met vier klassen was er
echt nog wel een werkweek geweest
1.1 er moeten veel begeleiders mee
1.1.1. er zullen heel veel lessen uitvallen voor de achterblijvers
1.1.2. zo veel ‘vrijwilligers’ zijn er niet en als het ‘moet’, moeten we de overuren ook betalen
en het ontbreekt ons aan geld (bezuinigingen, andere dingen kunnen dan niet)
1.2. dat grote aantal zorgt ervoor dat er ook heel veel ‘problemen’ zijn (zie ook onder):
leerlingen die niet mee mogen, niet mee kunnen, niet mee hoeven en voor die leerlingen moet
je wel een programma hebben. Om dat allemaal op te lossen, ontbreekt de menskracht
1.3. de organisatie van dit alles (geld innen, indelen enz.) kost heel veel tijd. Vooral als er ook veel
‘commentaar’ op komt (zie onder)
1.4. de afdeling in stukje knippen kan niet vanwege de clusters.
2. Een deel van de ouders vindt het te duur. Crisis, you know...
Als de school een werkweek verplicht stelt, moet een leerling mee. Een beetje werkweek zit op
350 euro en dan komt er nog zakgeld overheen. Goedkope en minder goedkope bestemmingen is
geen optie in onze visie (als je ouders het kunnen betalen, ga je naar Rome. Heb je pech dan mag
je ‘fietsen in Vlaanderen’).
De school heeft te weinig budget om financiƫle problemen op te lossen.
Een spaarsysteem kan maar gedeeltelijk, omdat er zo veel leerling later instromen.
Een uitwisseling (gastgezinnen) betekent ook de andere groep later zelf ontvangen (weer hele
grote organisatie (uitstapjes organiseren; dus weer kosten) en een week verstoring van de lessen
op school
3. De leerlingen zien het als vakantie of als ‘vakantie/feestweek’.
3.1. ach, het dagprogramma moet, maar de avonden en nachten zijn leuker. Misschien worden de
docenten ouder …. maar voortdurend die problemen met drank, nachtbraken enz. (zie 1.1.2.)
3.2. omdat ervoor betaald wordt, eisen leerlingen en ouders ook steeds meer (inspraak over
bestemmingen, invulling enz.). Er ontstaan conflicten. Je moet te vaak zeggen, ‘vol is vol’ voor
een bestemming: ‘maar mijn vriendin gaat naar …. en ik naar ….”
4. Sommige instromende leerlingen (bijv. Ulbe van Houten) hebben pas een werkweek gehad en nu
moeten ze al weer (zie 2). De werkweek moet in oktober vanwege de organisatie.
Rond de examens in mei kunnen we het personeel niet missen.
We gunnen jullie het echt wel … we zijn gewoon te groot en het is misschien de verkeerde tijd vanwege de financiĆ«n.
Spoelstra